NetteTercume.com

Online Translation Agency

Çeviri Kitap Alırken…

leave a comment »


Kitap okumak benim için büyük keyif. Küçük ayrıntılarsa bu keyfi bozmaya etken ne yazık ki.
Anlam bozukluğu yaratan bir çeviri hatası, düşük bir cümle… Bunlarla karşılaşmamak için –konusunu ya da yazarını ne kadar seversem seveyim- çeviri kitap alırken dikkat ettiğim noktalar var, sizle paylaşmak istedim bunları, belki işinize yarar.

Çok beğendiğim, çevirilerine çok güvendiğim çevirmenler var: Cemal Süreya, Avi Pardo ve İnci Kut. İlerleyen yazılarımda kendilerinden uzun uzun bahsetmeyi, bence mükemmel çevirilerini sizlerle paylaşmayı çok istiyorum. Yazara, konuya bakmadan çevirmene göre kitap okuma alışkanlığı kazandırmış isimlerdir bana. Yazdıkları her kelimeyi büyük beğeniyle okurum.

Kitap Can Yayınları, Parantez Yayınevi, Metis Kitap ya da Sosyal Yayınları’ndan çıkmışsa da bir saniye düşünmem; hepsinin çevirisi kalitelidir bence.

İncelediğim kitap bunların dışında kalıyorsa, yani ne çevirmeni ne de yayınevini biliyorsam, bu defa çeviri orijinal dilinden mi çevrilmiş ona bakarım; bazıları çevirinin çevirisi oluyor ve ben çok rahatsız oluyorum bu tür çevirileri okurken. Kitap özgünlüğünden çok şey kaybetmiş oluyor.  Zaten ilk çeviride kaybettiği noktalar varken, bir tane daha çeviriyle kitabı aslından çok daha uzaklara taşıyoruz. Tercih edilmemesi gerektiğini düşünüyorum.

Değinmek istediğim başka bir nokta da dünya klasiklerinin çevirisiyle ilgili. Kitap daha ilginç olsun diye – tabii ki ticari kaygılarla- kitabın orijinalinde olmayan bölümlerin eklendiğini de gördüm, orijinalinde olduğu halde çeviri metinde var olmayan bölümler de. Bu tür kitapların çevirisi de zayıf olduğu için ve kitabı açar açmaz hemen ilk paragrafı okuyarak da bunu fark edebileceğimiz için şanslıyız bence.

Çevirmen kitabı rezil de edebilir, çok üst noktalara da taşıyabilir ama bunu da şansa bırakmamak gerek. Ben sizlere bahsettiğim bu noktalara dikkat ederek hoşuma giden çevirileri buluyor ve okuyorum. Sizin de iyi çeviriler okumanız dileğiyle.

Written by NetteTercume

Haziran 27, 2011 8:17 am

Bir Cevap Yazın

